Nederlands

Header 01

Verslag 3-daagse Battlefield tour naar het Hürtgenwald, Duitsland
30 september t/m 2 oktober 2016

Met een groep van ruim 20 leden vetrokken we op vrijdag 30 september met de Battlefield tour naar het Hürtgenwald. Het was alweer een ruim aantal jaren geleden sinds de Vereniging Vrienden van het Airborne Museum dit vergeten slagveld bezocht had. Inmiddels waren er zoveel nieuwe leden bijgekomen dat we deze tour weer konden herhalen. De slag in het Hürtgenwald speelde zich deels in dezelfde tijd af als de operatie Market Garden. Ook was een van de Amerikaanse Airborne divisie, de 82e, daarbij betrokken.

De afstand vanaf Oosterbeek was niet zover zodat we ’s middags al een aantal punten konden bezoeken. Rond 12 uur waren we bij Roetgen waar we delen van de Höckerlinie bekeken. Bij het nieuwe Nationaal Militair Museum heeft men dat nagebouwd maar de werkelijkheid bleek toch wel iets anders. De lunch werd genuttigd in het restaurant Zur Maus in Rott. Dit was het voormalige hoofdkwartier van 28e US Infanterie divisie onder bevel van generaal-majoor Norman Cota. Vervolgens trokken we de Siegfriedlinie binnen. Bij de Buhlert deden we een wandeling van 6  km waarbij we divers bunkers en loopgraven in het bos vonden. Het geeft een goed beeld van het slagveld in de bossen. Via enkele andere uitzichtpunten kwamen we bij ons hotel Klostermuehle in Heimbach. Daar genoten we van een uitgebreid Duits diner. Helaas was een van de deelnemers in het bos gestruikeld. Hij had daarbij zijn sleutelbeen gebroken. Na een goede verzorging in het ziekenhuis in Mechemich is hij dezelfde avond weer teruggebracht naar Nederland.

De volgende dag hadden we een vol programma. Begonnen wordt met een wandeling langs de Ochsenkopf. Daarna werd een bezoek gebracht aan het Duitse Ehrenfriedhof in Vossenack. Hier ligt ondermeer Veldmaarschalk Model begraven. Voorafgaand aan de slag om Arnhem had hij zijn hoofdkwartier in De Tafelberg. De volgende inspanning was de afdaling naar de Kall trail, een steil en smal van Vossenack naar de Kall beek en deels weer omhoog richting Schmid. Bij restaurant de Mestrenger Mühle rustten we voor een uitgebreide lunch.

’s Middags bekeken we het vernieuwde museum Hürtgenwald und im Frieden. Daar kregen we een uitleg over de slag in het Hürtgenwald vanuit Duits perspectief. Bij het museum hoorde ook een ingerichte gewondenbunker waar na de oorlog een woonhuis op is gebouwd. Een bezoek aan het Ehrenfriedhof in Hürtgen sloot de dag af.

Op zondagmorgen bekeken we eerst de Schwammenauel Staudamm. Deze dam werd uiteindelijk achteraf het doel van de gehele slag. Daarna bekeken we de voormalige Ordensburg Vogelsang. Na de Tweede Wereldoorlog zijn het terrein en de gebouwen door de NATO als oefenterrein gebruikt. We kregen daar een prima rondleiding. Voor de nieuw expositie was helaas niet voldoende tijd meer. Na een zondagmorgen brunch reden we, moe maar voldaan, terug naar Nederland.